انتخابات قانونی در هند، هر پنج سال یکبار انجام میشود. در سال 2004 انتخابات در چهار مرحله بین 20 آوریل و 10 می انجام شد. بیش از 670 میلیون نفر از افراد واجد شرایط در انتخابات، 543 نفر کاندیدا از 7 ایالت را انتخاب کردند. این مطالعه موردی یک طرح زماندار از فعالیتهای روابط عمومی است که طی آن، سیاستمداری به نام "راجیو ردی" (Raghuveera Reddy) کرسی نمایندگی مجلس را در سال 2004 بر عهده گرفت. او به طور کاملاً موفقیت آمیزی در این انتخابات پیروز شد و به عنوان وزیر کشاورزی در دولت "آندرا پرادش" (Andhra Pradesh) فعالیت کرد. تحلیل عمیق بیانگر آن است که در هند، مثل دیگر نقاط جهان، تحریک احساسات مردمی و درخواست از طبقات مختلف جامعه، یک عامل اساسی در موفقت انتخاباتی به شمار می رود.
قصد ندارم در این نوشته حرف های بزنم که قبلا دوستان واساتیدم بارها چه در قالب مقاله های علمی و چه در مصاحبه ها گفته اند. همه ما(کارشناسان روابط عمومی) می دانیم که روابط عمومی یک الزام است.
چند سالی است همایشی در مدح و ستایش روابط عمومی الکترونیک برگزار می شود که جای تشکر دارد،مقالات و مباحثی در آن ارائه می شود که در نوع خود مفید به فایده است.اما یک سوال در طول مدت برگزاری این همایش چند درصد از روابط عمومی های ما به این رویای دست نیافتنی رسیده اند؟اینکه می گویم رویا برای این است که من حرکتی یا عملی که نشان از انگیزه برای رسیدن به این از روابط عمومی باشد در بین کارشناسان و روابط عمومی ها ندیده ام.
یک سوال دیگر، چند درصد از کارشناسان این هنر و صنعت (از نظر من) دارای وبلاگ تخصصی در حیطه روابط عمومی هستند؟چرا اصلا کارشناسان می خواهم بگویم چند درصد از مدیران وبلاگ نویس هستند؟
بله،به قول استاد بزرگوارم دکتر شکرخواه این "انفجار بزرگ خاموش" همه دنیا را فرا گرفته است،قواعد بازی های ارتباطی را بهم زده است،تعریف دیگری از مخاطب ارائه داده و موفقیت سازمان را به گونه ای دیگر تعریف نموده است.
یک پیشنهاد:
یک پیشنهاد برای دست اندرکاران برگزاری همایش روابط عمومی الکترونیک دارم.برای آشنایی بیشتر با واژه روابط عمومی الکترونیک در اقدامی سازند و موثر در یک سازمان به انتخاب خودتان از نقطه صفر تا صد یک روابط عمومی الکترونیک را پیاده سازی کنید و در این زمینه اطلاع رسانی آنلاین داشته باشید تا یک کلاس موثر و همگانی ایجاد روابط عمومی الکترونیک را در جامعه روابط عمومی ها شاهد باشیم.تا بدانیم روابط عمومی الکترونیک چیست و به چه کار می آید.تا روابط عمومی الکترونیک اسر در نظریه ها و رویایی در دور دست ندانیم.
۱- مدیر روابط عمومی باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط با روابط عمومی داشته باشد.
۲- کارشناسان روابط عمومی باید تحصیلکرده های رشته روابط عمومی باشند با حداقل مدرک لیسانس.
۳- خلاقیت باید سرلوحه فعالیت های روابط عمومی باشد.
۴- چارت سازمانی روابط عمومی باید کارشناسی و منطبق بر اصول حرفه ای تهیه شود.
۵- روابط عمومی الکترونیک باید هدف نهایی روابط عمومی باشد.
۶- تنها مرجع فعالیت های ارتباطی و رسانه ای سازمان باید روابط عمومی باشد.
۷- برنامه ریزی باید از اصول تفکیک ناپذر فعالیت های روابط عمومی باشد.
۸- روابط عمومی باید ارتباط مستمر و بدون واسطه با مدیریت سازمان داشته باشد.
۹- روابط عمومی نباید بازیچه ای بخش های دیگر سازمان قرار بگیرد.
۱۰- روابط عمومی نباید انبار و سیاه چال افراد بی خاصیت و رده پایین سازمان باشد.
۱۱- روابط عمومی نباید آچار فرانسه سازمان تلقی شود.
۱۲- نباید روابط عمومی را بخش خدماتی و تشریفاتی سازمان انگاشت.
فروردین سال ۸۷ گزارشی در خصوص روابط عمومی الکترونیک،از اینجانب در در هفته نامه عصر ارتباط چاپ شد که خلاصه ای از آن را برای مطالعه درج می کنم: